'Adequaat handelen en slechte communicatie'; hoe kon het zover komen bij de IJsselslag

15-02-2017 Nieuws Redactie

ZUTPHEN – “Uit het technisch onderzoek en de data-analyse blijkt dat de aanvoer van verse lucht in het zwembad onvoldoende is geweest.” zo schrijft het TNO-rapport over de situatie bij zwembad De IJsselslag.

Hiervoor worden vier hoofdzaken genoemd: de herijking van de luchtkwaliteitssensor in september 2016, een kapotte afsluitklep die gemaakt is op 9 november 2016, De werkelijke verse luchttoevoer die achter is gebleven op de theoretische luchttoevoer, en dat bij wedstrijddagen (zwemmen na 22.00 uur) er over werd gegaan op de nachtstand, waardoor er helemaal geen verse lucht meer binnen kwam.

Adequaat
Hoewel de klachten al langer binnen kwamen, vindt de gemeente dat zij adequaat gehandeld hebben. “Wij zijn als gemeente slechts gebouwbeheerder. Wij hebben het zwembad op afstand gezet met een stichting en een stichtingsbestuur.” aldus wethouder Annelies de Jonge.

Klachten van de zwemmers stroomden eind vorig jaar al binnen. Het zwembad zelf werd echter pas 13 januari gesloten, nadat zwemvereniging de IJsselmeeuwen een week eerder bij de GGD aan de bel had getrokken.

De college werd later pas op de hoogte gesteld van de klachten. “De klachten werden eerst opgepakt door het gebouwbeheer. Zij ondernemen daarna actie. Wij (het college, red.) worden dan niet geïnformeerd.”

Het college zegt dat slechte communicatie tussen de IJsselmeeuwen en het bestuur van de stichting die het zwembad beheert, reden zijn geweest voor de zwemvereniging om bij de GGD aan te kloppen.

“Terwijl het bestuur wel de klachten had doorgegeven, werd dit niet goed gecommuniceerd. Waarna de IJsselmeeuwen niet het gevoel hadden dat er iets gebeurde. Zij hebben daardoor zelf actie ondernomen.”

Volgens het college hebben alle partijen wel adequaat gehandeld, al moet er een verbetering komen in de communicatie.

GGD
Toen de GGD erbij kwam op 6 januari, ontstond er volgens het college een beter beeld. Waar eerder gedacht werd dat gezondheidsklachten alleen ontstonden tijden zeer intensief gebruik van het zwembad, zoals bij waterpolotraining, bleek ook dat bijvoorbeeld zwemlessen er last van hadden.

Daarop werd de actie ondernomen om het zekere voor het onzekere te nemen, en het zwembad te sluiten.

Opening
Het TNO adviseert om de luchtbehandeling aan te passen. De luchtkwaliteitssensor wordt opnieuw geïnstalleerd en het luchtbehandelingssysteem wordt uitgerust met twee standen: voor rustige dagen en intensief gebruik.

Met de opening van het zwembad kan worden gekeken of de problemen zijn opgelost. Volgens de wethouder is intensief gebruik nodig om dit te monitoren. “De kwaliteit wordt goed gemonitord. Daarnaast is het personeel getraind om signalen te herkennen. We gaan er vanuit dat er geen gezondheidsklachten meer zijn.”



Gerelateerd