Burgemeester Vermeulen: 'Zutphen is historisch hip & happening'

11-05-2017 Nieuws Redactie

Annemieke Vermeulen | ©Zutphen24

ZUTPHEN – “Zutphen: historisch hip & happening”, het is burgemeester Annemiek Vermeulens evenknie van 'Make America great again'.
Het is de slogan die na de eerste 100 dagen als burgemeester van Zutphen haar drijfveer is geworden.

Vermeulen sprak donderdag de pers toe over de eerste 100 dagen. “Ik heb ervoor gekozen om deze eerste dagen vooral veel buiten te zijn en met een onbevangen blik naar Zutphen te kijken.”
Als zij buiten was, koos ze er veelal voor met inwoners en het bedrijfsleven te praten.

Dichtbij en uit elkaar
Vermeulen reisde daarvoor tussen Leusden en Zutphen, maar nam zo nu en dan tijd om bij een Zutphens Bed & Breakfast te overnachten. “'s Ochtends sprak ik dan de eigenaren aan het ontbijt. Dan hoor je veel. Het zijn hele goede ambassadeurs voor de stad.”

“Wat hier in het bedrijfsleven opvalt is dat ondernemers in de binnenstad veel met elkaar ondernemen. Daarentegen zijn de bedrijventerreinen De Mars en de Revelhorst wel ver op afstand.” Vermeulen wil met de politiek als verbinder optreden tussen de bedrijven, waarbij ook aandacht gaat naar bedrijventerreinen zoals de Mars.

Als voorbeeld noemt Vermeulen de verbintenis tussen Oosterberg op de Mars en de Hanzehof. Door ze met elkaar in contact te brengen heeft de Buitensociëteit voor enkele jaren een sponsor gekregen.

“De gemeente moet als partner aan de zij staan van het bedrijfsleven, en niet alleen een regelgever zijn.”

Daarnaast zit er voor de bedrijven hier nog veel in. “De Mars is hip en happening”, vertelt Vermeulen met haar slogan, “Zo is er bijvoorbeeld het Koelhuis. Deze bedrijven zijn een ambassadeur voor Zutphen.”
Vermeulen noemt ook de nieuwe parkeergarage en de Marstunnels als voorbeeld van de nieuwe hippe stijl, naast het historische van de binnenstad.

Drempel tussen politiek en burger
Behalve met het bedrijfsleven, kan de politiek ook een slag slaan richting de burger, denkt Vermeulen. Zo mag de gemeenteraad veel zichtbaarder worden in de stad. Hiervoor heeft de burgemeester al gezorgd dat de deuren van het oude stadhuis wagenwijd open zijn tijdens raadsvergaderingen. Zo is iedereen welkom.

“We willen hen ook zichtbaarder maken op de website en in de media. Mensen moeten nieuwsgierig worden om te komen kijken en zich betrokken te voelen.”

Om dat contact te houden zal Vermeulen ook zelf veel het contact opzoeken: “Vrijdag wordt mijn 'contactendag'. Ook wil ik een keer per maand een 'borrel met de burgemeester' organiseren waarbij ik het bedrijfsleven of andere mensen kan uitnodigen.”

Naar Zutphen
Inmiddels heeft ze al heel wat afgestruind in Zutphen. Zo hebben alle gemeenteraadsleden haar iets anders laten zien. “Ik ben op zo'n oude boot geweest, maar ben ook samen met een raadslid bij een vrouw in de bijstand thuis geweest. Al deze bezoeken leveren veel ideeën op.”

Als Vermeulen nu zelf iemand zou moeten rondleiden, gaat haar eerste bezoek naar het Koelhuis. “Hier heen voor de borrel. Maar ook naar de haven, het museum en 't Schulten Hues. Natuurlijk zou ik ook een overnachting in een van de Bed & Breakfasts aanraden. Want een weekend heb je zo vol.”


Wat tegenviel was de huizenjacht in Zutphen. Vermeulen is lange tijd bezig geweest hiervoor. “We hebben wel 15 huizen bezocht”, zegt de burgemeester, “maar we hebben toch iets gevonden, op een steenworp afstand.”

Per 1 juli zal ze intrek nemen aan de Boompjeswal. “Ik ben dan een Zutphenaar, meer kan ik ook niet worden.” zegt Vermeulen met een knipoog naar de 'Zutphenezen'.

Als inwoner zal ze gewoon verder gaan: “Ik zei bij mijn installatie dat ik zin in Zutphen had. Ik heb nu alleen nog maar meer zin.”