Gemeente eensgezind over problemen bij gevaarlijke verkeerspunten in Zutphen

10-04-2018 Nieuws Redactie

Gemeente eensgezind over problemen bij gevaarlijke verkeerspunten in Zutphen

ZUTPHEN NIEUWS – Het verkeer in Zutphen moet veiliger, zeker op een aantal specifieke plekken zoals de kruising van de Jan Vermeerstraat en de Paulus Potterstraat. Tot die conclusie kwamen alle partijen maandagavond.
Dit jaar werden er in korte tijd veel 'verkeersmoties' tegelijk ingediend. Allen hadden het over het veiliger maken van een straat, kruising, of over verkeersveiligheid in het algemeen.
Deze werden allemaal tegelijk behandeld.

Tijdens de bespreking spraken ook twee bewoners van de Jan Vermeerstraat in. Volgens hen is de straat in zijn geheel gevaarlijk, en niet alleen de kruising met de Gerard Doustraat (dat bekend staat als het gevaarlijkste kruispunt van Zutphen).

Autoluw
Volgens de bewoners wordt de Jan Vermeerstraat veelal gebruikt als sluiproute om de Den Elterweg te vermijden. Omdat er ook bussen en vrachtverkeer overheen rijden, en de handhaving van de maximum snelheid van 30 kilometer per uur te wensen overlaat, zorgt het voor gevaarlijke situaties.
Zij zouden het liefst zien dat de gehele straat autoluw gemaakt wordt, zoals dat ook bij de Van der Capellenlaan is gebeurd.

Bij de politiek kwam de straat onder de aandacht omdat hier regelmatig (bijna) ongelukken gebeuren. Sinds vanwege bezuinigingen de stoplichten bij het kruispunt zijn weggehaald, zou het hier een stuk gevaarlijker zijn geworden.

Paulus Potterstraat
GroenLinks ziet de Paulus Potterstraat het liefst omgetoverd in een fietsstraat. Omdat bij de straat verschillende scholen zitten, is dit onderdeel van de veiligheid. In het verleden is al vaker geopperd om van de Paulus Potterstraat een fietsstraat te maken, met rood asfalt en al. Dit is er echter nooit van gekomen.

Aan het werk
Coby Pennings, die als wethouder nog verantwoordelijk is voor het verkeer, is de gemeente al bezig met de aanpak ervan. Hoewel het volgens sommige raadsleden niet snel genoeg gaat, zegt Pennings niet te zien hoe het sneller zou kunnen.

Reacties