Gemeenteraad kent subsidie toe aan Zutphen Promotie

19-01-2017 Nieuws Redactie

ZUTPHEN – De gemeenteraad stemde maandagavond in met een structurele subsidie van 250.000 euro voor Stichting Zutphen Promotie. In 2017 en 2018  kan de stichting bovendien rekenen op een extra bijdrage van 50.000 euro. „Wij zijn heel blij dat we deze erkenning hebben gekregen”, zegt bestuursvoorzitter Willem Geerken.
 
„Na twee jaar hard werken, met mooie resultaten in 2016 ligt er nu een positief besluit met een meerjarenperspectief waar we ons aan kunnen vasthouden. Nu kunnen we met volle kracht vooruitgaan. Er staan al diverse activiteiten op stapel voor de komende jaren. Waar de gemeenteraad haar speerpunten op richt – binnenstad, bewoners en bedrijven – liggen ook de prioriteiten van Zutphen Promotie.” De stichting spant zich in om bezoekers naar de stad te trekken en ook bewoners en bedrijven zowel aan te trekken als te behouden.
 
Via Facebook wist Zutphen Promotie afgelopen jaar zo’n 900.000 mensen te bereiken en vorig jaar opende de stichting een VVV-winkel die al door 30.000 mensen is bezocht en waar in 2016 meer dan 20.000 stadswandelingen werden verkocht. Ook lanceerde zij een eigentijdse website, InZutphen.nl, waarop bezoekers en bewoners veel informatie over de stad en de evenementen kunnen vinden. Deze website is al tienduizenden keren bekeken. Om Duitse toeristen enthousiast te maken is de website ook in het Duits vertaald, aan een Engelse versie wordt gewerkt. Tevens verzorgt de stichting andere communicatie-uitingen en campagnes om Zutphen als persoonlijke, authentieke en eigenzinnige stad breed onder de aandacht te brengen bij bezoekers en ook steeds meer bij (potentiële) bewoners en bedrijven. Folders over Zutphen liggen bij accommodaties in een grote regio en de nieuwste folders werden vorige week al uitgedeeld op de Vakantiebeurs in Utrecht. Tevens ondersteunt Zutphen Promotie evenementenorganisatoren in onder meer de pr en was zij zelf vertegenwoordigd op de succesvolle 55 Plus 4 Daagse in de Hanzehal en op de Internationale Hanzedagen in Bergen (Noorwegen), waar 300.000 bezoekers op af kwamen. Voor de start van het toeristisch seizoen dit voorjaar laat Zutphen Promotie digitale welkomstborden plaatsen op vier strategische plekken in de gemeente.
Geerken: „De erkenning is belangrijk voor ons en we gaan de schouders er onder zetten.”