'Giro in Zutphen is 5000 euro per minuut waard'

06-05-2016 Nieuws Redactie

ZUTPHEN – Zutphen kleurt al aardig roze voor de Giro d'Italia. Van het Stationsplein tot aan de IJsselbrug zijn roze vlaggen te vinden. Ook staan er her en der roze fietsen in het straatbeeld van Zutphen. De Hanzestad heeft de wielerkoers een warm welkom, maar wat kan de stad terugkrijgen?

Marcel Essing, citymarketeer bij communicatiebureau Dietz zegt dat het toch goede reclame is. “De Giro wordt op NPO 1 uitgezonden. De tarieven om hier reclame in te kopen op die dag zijn bijna 2.500 euro per 30 seconden.”
“De doorkomst in Zutphen is ergens tussen 14:40 en 15:20. Dat zal waarschijnlijk zo'n vijf minuten duren. Qua reclametijd praat je dan over een waarde van 25.000 euro.”

De Giro wordt echter ook buiten de Nederlandse grenzen bekeken. Essing: “In totaal zijn voor de Giro bijna 800 miljoen kijkers in 190 landen. Dat staat gelijk aan bijna 22 miljoen kijkers per dag. Daarnaast zijn er vele kranten die erover schrijven.”
Internationaal is volgens Essing moeilijker in te schatten: “Deze waarde weten we nog niet. Maar het gaat sowieso om grotere bedragen, waarschijnlijk is de zendtijd tonnen waard.”

Essing noemt het een hele mooie gratis reclame voor Zutphen: “Wat je ziet bij de Tour de France en bij de Giro d'Italia is dat de producers van de uitzending ook veel onderdelen van het landschap laten zien. De mooiste bezienswaardigheden worden eruit geplukt en toegelicht.”
“Bij een doorkomst in een speciaal stadje wordt deze ook vaak nog even in de ondertiteling meegenomen. Dat soort dingen zijn goed om internationale naamsbekendheid te genereren.”

Hoewel veel mensen hopen op een hoop spektakel tijdens de koers, zou voor de stad het tegenovergestelde beter zijn. “De regisseur van de uitzending probeert altijd de mooie stukjes te laten zien. Als de koers heel saai is als ze door Zutphen komen, dan zullen er meer overzichtsbeelden van de stad erdoorheen komen.”
“Niet leuk voor de sportliefhebber, maar voor Zutphen zelf zou het fantastisch zijn.”



Gerelateerd