Veel klachten in eerste 24 uur meldpunt PlusOV

27-10-2017 Nieuws Redactie

ZUTPHEN - Op woensdag 25 oktober 2017 werd het ‘Meldpunt PlusOV’ gelanceerd. Via de website: www.meldpuntplusov.nl, Facebook en via melden@meldpuntplusov.nl kunnen reizigers hun ongenoegen uiten.

De website is in het leven geroepen om PlusOV (dat het aanvullend openbaar vervoer voor negen gemeentes in de stedendriehoek verzorgd) en de politiek wakker te schudden voor de misstanden bij de vervoerscentrale.

PlusOV kent problemen met het vervoer: leerlingen worden niet opgehaald, of chauffeurs komen te laat. De problemen zijn nu al enige tijd gaande.

“De site werd in de eerste 24 uur flink bezocht. Via het meldpunt kwamen de eerste gevallen binnen. Taxi’s die niet voorrijden, veel te laat komen of taxi’s die niet geschikt zijn voor bijvoorbeeld een rolstoel, terwijl dat wel tijdens de reservering is aangegeven.” Aldus de beheerders van het meldpunt.

Ook de klachtafhandeling van PlusOV is volgens vele klagers inhumaan. Onvriendelijke medewerkers die volgens de klagers geen empathie tonen en slechts de klacht noteren. “Het is nooit mogelijk om iemand te spreken over een mogelijke oplossing, een compensatie omdat er bijvoorbeeld voor vervangend vervoer is gekozen is al helemaal ‘not-done’ voor de centrale.” Zo zegt het meldpunt.

“Ouderen komen niet op tijd bij de dagbesteding, missen afspraken in het ziekenhuis of kunnen er door PlusOV niet bij zijn wanneer hun kleinzoon of dochter zes kaarsjes uitblaast. Ook scholieren die overgeleverd zijn aan de diensten van PlusOV omdat ze naar het speciaal onderwijs moeten worden gebracht missen de eerdere vervoerder.”

Melding
‘’Iedere keer een andere route, bus, of chauffeur is geen uitzondering’’. Zo valt te lezen in één van meldingen die is binnengekomen via het Meldpunt PlusOV. Juist deze scholieren hebben behoefte aan rust en regelmaat. “Ook bij deze meldingen blijkt dat PlusOV niet adequaat reageert op klachten en meldingen.”

Dat PlusOV een speciale afdeling met bijbehorend telefoonnummer in het leven heeft geroepen voor klachten en meldingen wijst het er op dat de centrale de dienstverlening nog lang niet op de rit heeft. ‘’We moeten tussen bepaalde tijden bellen met een speciaal telefoonnummer, het enige wat ze daar doen is het noteren van de klacht en mededelen dat ze het zullen evalueren, hoe schrijnend je verhaal ook is.’’ Aldus een melder.

De meldingen die binnenkomen via het meldpunt worden doorgezet naar PlusOV zelf. Ook worden de meldingen verzameld en overhandigd aan de betrokken gemeentes en hun wethouders.

Reacties