Isendoorn bedenkt meest innovatieve oplossing bij First LEGO League

15-12-2015 Onderwijs Redactie

WARNSVELD – Het Isendoorn College heeft afgelopen weekend meegedaan met de regiofinale van de First LEGO League. Een team van acht leerlingen van klas 2 t/m 4 (leeftijden 12 tot 15 jaar) probeerden namens het Isendoorn een robotje verschillende opdrachten uit te laten voeren.

De voorbereiding hiervoor loog er niet om: drie maanden lang werd twee middagen per week hieraan gewerkt en bijna alle opdrachten werkten.
“De wedstrijden gingen steeds beter, doordat we tussendoor nog wat kleine aanpassingen konden doen. Daarnaast zijn er 3 presentaties geweest, één over de robot, één over het project en één over de samenwerking in groep.” laat het Isendoorn weten.

Prijs
De projectgroep ging niet met lege handen naar huis. Zij wonnen een prijs voor de meest innovatieve oplossing van het afvalprobleem.
“We hebben een deskundige gesproken, die heeft verteld dat je papier maximaal zeven keer kunt recyclen. Daarna zijn cellulose ketens te kort geworden. Ons idee was om de koeien de rest te laten verteren. Dit hebben we onderzocht in de bètakaap door zuren en basen aan papier toe te voegen. Dat ging goed, maar hoe krijg je die papierpulp in de koe? Daar is nog verder onderzoek voor nodig.”
Het idee kreeg de innovatieprijs.

First LEGO League
De First LEGO League  is een wedstrijd die jongeren tussen de 9 en 15 jaar uitdaagt om de maatschappelijke rol van techniek en technologie te onderzoeken aan de hand van verschillende opdrachten.
De teams moeten een volledig autonome robot ontwerpen, programmeren en bouwen.

De FLL is meer dan alleen een robotwedstrijd. Elk team voert binnen het jaarlijkse thema een eigen onderzoek uit over de maatschappelijke rol van techniek en technologie en presenteert de uitkomst tijdens de regionale en landelijke finale. Bij het uitvoeren van het onderzoek wordt van de kinderen verwacht dat ze zelf initiatief nemen en met behulp van verschillende bronnen op zoek gaan naar een probleem waar huidige wetenschappers en ingenieurs vandaag de dag mee te maken hebben. Vervolgens moeten de kinderen zelf op zoek naar een creatieve oplossing, die ze vervolgens presenteren op de finaledagen.



Gerelateerd