Project van 'astronomische' proporties: Het Zutphens zonnestelsel

11-11-2015 Onderwijs Redactie

ZUTPHEN – Het begon met een rijstkorrel, een pompoen en wat fruit. Het groeide uit tot een project van 'astronomische' proporties. De Bèta-Excellent groep van het Baudartius bouwt het zonnestelsel op schaal na in Zutphen.
“In de Bèta-excellent groep wordt al aan sterrenkunde gedaan. Ik had een les over de verhoudingen van de sterren en planeten gegeven. Daar hebben we een eetbaar zonnestelsel gemaakt”, vertelt Hans Schippers, begeleider van het project. “De zon was een kleine pompoen met een doorsnede van 15 centimeter. Toen bleek dat Pluto de grootte van een rijstkorrel had en 600 meter verder moest staan van de pompoen (zon) om de afstand in goede verhouding weer te geven.”

Dit project wilden ze delen met de maatschappij. “'Kunnen we dit niet in Zutphen bouwen', was de vraag”, vertelt Schippers.
“De plannen hoe we dit project maatschappelijk zouden maken is wel veranderd door de tijd. Eerst was het idee om langs basisscholen te gaan. Ook om het zonnestelsel te projecteren op Zutphen met een schaal van 1:500.000.000.”
“De binnenstadsmanager, Remco Feith, kwam daarna met het idee om een wandelroute langs het 'Zutphense zonnestelsel' te maken.



            De zon in de fontein

Voor dit Zutphense zonnestelsel plaatst de groep de zon in de fontein op de markt. Met de schaal die gebruikt wordt heeft deze een doorsnee van 2,78 meter.
Op schaal zijn de banen van Mercurius, Venus, Mars en Aarde nog in het centrum. Jupiter doorkruist De Kas op de Harenbergweg.
De wandeling zal erg lang worden als ook dwergplaneet Pluto bezocht zal worden. Zelfs op schaal staat deze nog in Toldijk, kilometers verderop.

“De leerlingen zijn nu bezig om een 'layer' te bouwen. Daarmee kunnen mensen via hun mobiel of tablet de wandeling volgen. Als ze vervolgens hun camera op een gebouw richten dat in de baan van een bepaalde planeet ligt, krijgen zijn een video met informatie daarover.” aldus Schippers.
“De leerlingen (uit 2de klas) zijn er zeer gedreven in.”
Het algoritme om de banen van de planeten te berekenen werd door deskundigen gedaan. Dit gaat 2de jaars wiskunde iets te boven.

 In 2018 moet het project klaar zijn. “Ik heb de kinderen maar eens in de zoveel tijd voor een module. Ook als we hulp vragen kan er een maand overheen gaan. We moeten dus geduld hebben.”



             De banen die de verschillende planeten maken door Zutphen

Gerelateerd