Politiek in discussie over toekomst

19-04-2016 Politiek Redactie

ZUTPHEN – Maandagavond heeft de gemeentepolitiek gediscussieerd over de stappen die genomen moeten worden om de sociaal economische kracht van Zutphen te verhogen. Dit deden zij onder de naam 'Focus op weg naar Zutphen 2025'.

De gesprekken die plaatsvonden moesten meer inzicht geven in de invulling van de zes speerpunten die het college eerder geformuleerd had: werk maken van werk, inzetten op CleanTech, innovatie in de zorg, versterken van de woningmarkt, versterken van de binnenstad en de samenwerking in de Stedendriehoek.

Werk maken van werk
Deze speerpunten werden in kleinere groepen verder uitgelicht en besproken. Zo vertelde wethouder Annelies de Jonge dat er een versnelling gemaakt moet worden om meer werk te creëren voor mensen. “In de komende twee jaar moeten 300 extra mensen aan het werk, dat is bovenop de reguliere opdracht die Het Plein heeft staan.”

Daarbij wil De Jonge vooral mensen in beweging krijgen, het gemeentebeleid moet werken als ‘een trampoline naar werk’ in plaats van als ‘een vangnet of hangmat’, zoals beschreven werd.

Ook was er een inspreker, een vrouw die onlangs werkloos was geworden. Zij benadrukte dat deze groep vooral ruimte moest krijgen en dat er naar hen geluisterd moest worden. “Wij kunnen zelf voor werk zorgen als we de ruimte krijgen. Praat met ons (werklozen, red.) om te vragen wat wij nodig hebben”, zo luidde de boodschap.

Binnenstad
Oege Bosch leidde de discussie omtrent de binnenstad. Hier was de doelstelling een stuk duidelijker neergezet: Zutphen moet in de top 10 binnensteden van Nederland komen. Ook de economische ontwikkelingen moeten verder door: “Met 6000 arbeidsplaatsen is de binnenstad verantwoordelijk voor ongeveer 25 procent van de werkgelegenheid in Zutphen. Wij willen dit verhogen met vijf procent.” Zo formuleerde Bosch de doelstelling. “De leegstand in de Zutphense binnenstad zit met zeven procent onder het landelijke gemiddelde, toch willen we daar
nog een procent vanaf.”

Ook het aantal bezoekers moet omhoog. Bosch benadrukt hiervoor dat Stichting Zutphen Promotie al een doelstelling heeft van drie tot vijf procent meer bezoekers per jaar.

Hoe dit gerealiseerd moet worden, kwam ter discussie. Er werd gesproken over e-parking (zodat bezoekers die elektrisch rijden in Zutphen aan de laadpaal kunnen), over kleine culturele activiteiten en over projecten die Zutphen zouden moeten onderscheiden.

Concretiseren
Net als bij de andere speerpunten werden nog geen concrete middelen genoemd die uitgevoerd gaan worden. De meeste discussies waren om een beeld te vormen. De ideeën zullen door het college de komende tijd uitgewerkt worden. Daarna maken zij bekend hoe ze deze speerpunten specifiek willen aanpakken.