De Toverfluit-Rap wint Zutphen Event Academy Award

27-11-2018 Uit Redactie

Foto: Melinda Stroeve (links) met de jury van de Zutphen Event Academy. Van links naar rechts: Mark Schuitemaker, Annemieke Vermeulen, Martijn Droog, Lisette Lagerweij.

ZUTPHEN – De Toverfluit-Rap (van Mozart) heeft woensdagavond de Zutphen Event Academy Award gewonnen. Melinda Stroeve ontving namens de organisatie de prijs uit handen van burgemeester Annemieke Vermeulen en juryvoorzitter Lisette Lagerweij, directeur Muzehof Centrum voor de Kunsten. Met de uitreiking van de award werd de reeks masterclasses van de Zutphen Event Academy afgesloten.

Verbeteringsslag

Melinda Stroeve is blij verrast dat ze met haar plan voor de Toverfluit de award won. Stroeve was een van de ruim vijftig beginnende en ervaren organisatoren in de dop die deelnamen aan de Zutphen Event Academy. Deze reeks masterclasses in de organisatie van evenementen is een initiatief van Zutphen Promotie, de gemeente Zutphen en het ondernemersfonds (SOBZ). “We zijn hiermee gestart omdat we hebben gezien dat er veel evenementen worden georganiseerd in de stad en dat daarin nog een verbeteringsslag kan worden gemaakt, met name om een goed marketingplan op te stellen en aansluiting te vinden bij het DNA van Zutphen. Een goed evenement draagt bij aan het profiel van de stad en daar heeft de economie van de stad profijt van”, legt Mark Schuitemaker, directeur van Zutphen Promotie, uit. Dat hier ook vanuit de organisatoren behoefte aan is, bleek uit de hoeveelheid aanmeldingen voor de Event Academy. De masterclasses werden verzorgd door Zutphen Promotie, de gemeente Zutphen, Perspectief, de SOBZ en marketing- en evenementenspecialisten uit heel Nederland.

Zwarte Cross

De vijfde en laatste masterclass, woensdagavond 21 november, werd gegeven door Ronnie Degen, directeur van de Feestfabriek BV en organisator van de Zwarte Cross. Hij liet zien welke lering Zutphen kan trekken uit de organisatie van de Zwarte Cross.

Awarduitreiking

Ook werd tijdens deze feestelijke slotavond de Zutphen Event Academy Award uitgereikt. “Met de kennis uit de eerste vier masterclasses en het format dat we hebben gemaakt, konden de deelnemers een plan kunnen schrijven. Vanavond hebben tien evenementenorganisatoren (in de dop) een pitch gehouden om in aanmerking te komen om de felbegeerde 2500 euro marketingbudget te besteden aan hun event.” 

Masterclasses

De plannen zijn beoordeeld door een deskundige jury, bestaande uit Martijn Droog (bestuurslid SOBZ), Lisette Lagerweij (directeur Muzehof Centrum voor de Kunsten), Roeland Tameling (cursusleider ZEA en citymarketeer Hanzestad Kampen) en Mark Schuitemaker (directeur Zutphen Promotie). “ In de plannen zagen we de lessen uit de masterclasses én het DNA van Zutphen terugkomen”, aldus Schuitemaker.

 ‘Aan bijna alles gedacht’

Dat was ook wat de jury zo aansprak in het plan van De Toverfluit. “Het is een zeer gedegen plan, er is aan bijna alles gedacht: het DNA van de stad, artistieke inhoud en het gebruik van Zutphen als decor. Het plan is verrassend, er wordt een moderne twist gegeven aan eeuwenoude opera waarbij de organisatie ook jeugd betrekt door bijvoorbeeld aria’s in rap en hiphop uit te laten voeren”, aldus de jury.

Reacties